Hur hanterar du e-posten?

Är du en av dem som tänker: – Ja, jag ska fixa till ordningen bland mina filer eller ja, jag borde ta tag i inkorgen med 15 349 e-postmeddelande.
Men du känner att det tar emot… och inkorgen bara växer för varje dag.
Det blir ett stressmoment. Du borde men hinner inte…

Stanna upp!

Hur du har gjort fram till idag spelar egentligen inte så stor roll – det är vad du gör från med nu som du kan påverka.
I går hade du det gamla systemet och idag kan du påbörjar ditt nya.

Ett förslag för att börja på nytt:

    1. Skapa en ny mapp under Inkorgen och döpt till Backup + dagens datum
    2. Flytta alla meddelanden äldre en månad hit.
    3. Gå igenom senaste månadens flaggade meddelande samt och kontrollera så att du inte missat något
    4. Skapa en struktur som du vet att du kan hålla även när du har som mest att göra. (Personlig effektivitetskurs säger att jag ska avsätta 30 min 3 ggr om dagen för att hantera e-posten – det funkar inte för mig eftersom jag är ute på kunduppdrag flera dagar i veckan.)

Jag måste hitta ett sätt som passar mig – här är tre punkter jag använder

1) Sätter en gräns ex vis max 100 e-postmeddelande i Inkorgen, sen är det dags att rensa

2) Avsätter tid ett par gånger per vecka att läsa och agera på e-posten

3) E-post som behöver mer en 30 minuter (och som inte är akut).
Jag drar meddelande till en dag i kalendern och planerar in när jag ska göra det.

Vilket blir ditt sätt att hantera e-posten?